Ai merge într-un Eurotrip la volanul unei mașini Lada? Ce-ai zice însă dacă te-ai plimba prin Europa cu o Tesla. Cu ce mașină ai vrea să fii mai degrabă asociat?

Și nu vorbesc acum de exemplare de colecție, vintage sau unicat, ci de o mașină în care ai urca zi de zi cu încredere, poate mândrie, de o mașină eficientă, care ușurează și face mai plăcut procesul de transport. De experiența pe care ți-o oferă nu vorbim :).

Gândește-te acum că ai translata acest exercițiu de imaginație în profesia ta sau asupra brandului pe care îl reprezinți. Cu ce brand din cele două ai vrea să fii asociat mai degrabă? Ce calități ai vrea să te reprezinte? Eu îți propun să mizăm pe inovație, îți voi arăta cum automatizările din Google AdWords te pot duce către asocierea cu Tesla. 

Brand-ul Tesla a devenit în clipa de față aproape ubicuu în discuțiile legate de viitorul industriei auto. Modul prin care a ajuns acolo este legat de abordarea lor: ei privesc tehnologia de ultimă oră drept un element central în modelul de business, nu drept un element periferic. În general, cred că nu poți să crești într-un mod constant fără a privi inovația ca pe o prioritate.

În online, inovația și apelul la tehnologie sunt atribute oarecum sine qva non. Așa că de ce să nu le folosim cât mai bine pentru a ne eficientiza rezultatele și munca?

În online marketing, în general, și în Google AdWords, în particular, există o serie de procese logice sau repetitive care pot fi executate pe baza unei formule. Dacă le-am automatiza, am salva timpul petrecut de specialist pentru finalizarea lor și am putea ține cont și de detaliile externe care ar fi foarte greu de inclus în ecuația analizelor manuale.

În campaniile Google AdWords de exemplu, dincolo de automatizarea bid managementului, un magazin care are reclame pe anumite posturi de televiziune ar beneficia de un program care să țină cont în modificarea sumelor licitate și de orele la care sunt difuzate reclamele sale TV.

Pentru că am promis de la început, hai să vedem ce automatizări pot echivala munca într-un cont AdWords de experiența condusului unei Tesla.

Formule Excel utile în AdWords

Un prim pas ar fi utilizarea formulelor și macro-urilor pentru Excel împreună cu utilitatea “Bulk Uploads” a platformei AdWords.

De exemplu, cu anumite formule pentru prelucrarea textului dintr-o celulă, poți lua numele și descrierea produselor și le poți prelucra automat în headline-uri și descrieri pentru reclamele tale. Practic, orice se poate implementa prin formule în Excel, de la prelucrarea textului până la algoritmi matematici.

Am și o recomandare către una dintre cele mai bune resurse gratuite de tutorial Excel.

Automatizează prin Excel Macros

Pasul următor este folosirea macro-urilor, programe care automatizează task-uri repetitive, caz în care eu recomand folosirea Google Sheets pentru că acolo pot fi realizate în JavaScript.

De exemplu, pentru cazul de mai sus legat de prelucrarea numelui și descrierii produselor, în Google Sheets se poate scrie un program care să folosească completarea unei anumite celule specifice drept trigger și să realizeze automat toate schimbările necesare, ajungând de la șiruri de formule pe care ar fi trebuit să le scrie cineva la completarea unei celule.

Pentru scripturi Google Sheets, o sursă  bună de învățare este documentația oficială Google Spreadsheet.

adwords excel cat

Scripturi Google AdWords

În final, un ultim pas în automatizarea campaniilor și, după părerea mea, cel mai eficient este folosirea AdWords Scripts. Aceste scripturi reprezintă programe scrise într-o librărie specială JavaScript, realizată de Google.

Scripturile reprezintă o soluție rapidă si calitativă pentru o serie de acțiuni Google AdWords, de la raportare și până la automatizarea aproape în întregime a întreținerii unui cont AdWords. Nu este nevoie de cunoștințe foarte avansate de programare, motiv pentru care eu consider că vor deveni, eventual, o parte importantă a skillset-ului oricărui specialist AdWords.

Este un program care trebuie scris o singură dată, lucru care, în funcție de complexitate, poate dura de la câteva ore până la o zi sau două, dar care economisește foarte mult timp după.

Mulți ar putea ezita din cauza procesului de învățare necesar programării scripturilor, însă cu niște tutoriale online de javascript  – care se găsesc gratuit – și cu documentația Google, fără a investi mai mult de 4-5 ore pe săptămână, într-o lună și jumătate se poate învăța la un nivel de bază, după care orice îmbunătățire se face prin exercițiu. Părerea mea :).

Dacă privești timpul petrecut învățând programare ca o investiție, amortizarea sa are loc foarte repede.

Pentru cursuri de javascript, cea mai bună resursă gratuită este Codecademy, iar pentru scripturi poți accesa documentația oficială AdWords Scripts.

Eu consider că a învăța să lucrezi cu formule avansate în Excel sau a scrie ceva programe în JavaScript poate constitui în momentul de față un avantaj profesional pentru cineva care face marketing online, în special AdWords, dar pe viitor va deveni o necesitate pentru a ține pasul cu competiția.

În plus, dacă am folosi la maxim automatizările în marketingul online, ne-ar elibera de foarte multe procese repetitive și ne-ar permite să ne concentrăm pe lucrurile care pot face diferența pentru a crea publicului țintă o experiență cât mai specifică si calitativă. Cel puțin cu experiența condusului unei Tesla :).

Pentru că sharing is caring, mi-ar plăcea să vorbim mai multe despre automatizările din Google AdWords. Ce formule Excel îți folosesc cel mai mult în acest proces? Ai încercat scripturile?

Sursa foto: Tesla.

BUNE PENTRU INSPIRAȚIE
Se arata 2 comentarii
  • Adi
    Răspunde

    Pai…care-s scripturile voastre preferate? 🙂

    • Matei Fesnic
      Matei Fesnic
      Răspunde

      Salut Adi,

      Noi am dezvoltat scripturi care automatizeaza procese foarte diverse, atat din AdWords,cat si din Analytics. De exemplu,un script dezvoltat de mine aduce periodic intr-un singur loc datele din AdWords si Analytics si realizeaza calcule pe baza lor pentru a intelege mai bine comportamentul unui user pe website.

      Daca vrei sa vezi niste exemple concrete de scripturi, un inceput bun sunt cele din documentatia oficiala Google, pe care le gasesti aici: https://developers.google.com/adwords/scripts/docs/solutions/

      Matei

Hai să vorbim