blog

Lasă-ne să îți povestim toate peripețiile prin
care am trecut în campaniile noastre.

Fă din Analytics un mic dejun mai savuros decât clătitele pufoase

Guest post semnat de Gabi Nistoran.

Când mi s-a propus să compar Google Analytics cu… un mic dejun, m-am uitat puțin ciudat. Pentru mine, „cea mai importantă masă a zilei” trebuie să fie rapidă și consistentă, altfel mă lipsesc.

În schimb, cafeaua este obligatorie în fiecare dimineață. Putem avea aceleași așteptări de la Analytics? Eu cred că putem, cu un briefing făcut dimineața, chiar în timp ce ne savurăm cafeaua.

La fel ca un mic dejun, trebuie să conțină doar cele mai utile informații, pentru a asimila maxim într-un timp scurt. În Analytics, acest lucru s-ar traduce în urmărirea unor key performance indicators pe care îi punem într-un dashboard și îl verificăm de pe telefon sau tabletă. Like a boss! 🙂

Google Analytics a făcut progrese la secțiunea Dashboards. Putem urmări grafic evoluția indicatorilor principali și putem avea rapid o comparație cu perioada anterioară. În versiunea web, putem aplica și filtre cu diverse segmente, pentru a urmări doar ce ne interesează. De exemplu, aș vrea să văd separat rezultatele pentru vizitele provenite din social media.

Nu toate răspunsurile pot fi găsite în Dashboards.

O altă secțiune pe care o putem customiza pentru a primi ulterior într-un mod accesibil informațiile care ne interesează este Intelligence Events. Acesta ne va trimite emailuri zilnice cu alerte de câte ori este cazul, astfel încât la prima oră a dimineții să fim informați despre modificările majore din ziua anterioară.

Știu, nu orice KPI poate fi văzut direct în Google Analytics. În unele cazuri, sursa datelor este diferită. În altele, prelucrăm datele din Analytics înainte de a ajunge la indicatorii urmăriți. Soluții tehnice există și aici. Datele pot fi exportate spre Google Sheets, unde putem să le dăm forma dorită cu ajutorul funcțiilor de calcul tabelar. Ulterior, folosim una dintre numeroasele soluții care generează dashboard-uri online pentru a urmări evoluția indicatorilor într-un mod facil.

Asta e tot?

Ca să ai un mic dejun rapid și consistent, trebuie să faci niște pregătiri din timp. Nu te poți bucura de o masă savuroasă dacă nu te hotărăști ce înseamnă asta pentru tine.

În primul rând, trebuie să știi ce vrei să gătești, apoi să cauți rețeta, să alegi ingredientele, să le procuri din timp și să înveți să le prepari din ce în ce mai bine. Unii dintre acești pași trebuie repetați periodic sau perfecționați. Nu cred că vrei să te trezești într-o dimineață că ai rămas fără ingredientele de bază pentru mic dejun.

Cam la fel este și în cazul nostru. Să urmărești niște indicatori poate fi simplu, dar acesta este numai vârful iceberg-ului în analytics. Iată câțiva pași care trebuie făcuți înainte de a decide care sunt cei mai importanți indicatori de urmărit:

  • Consultă obiectivele pentru business – acestea ar trebui să plece de la strategie, care la rândul său este bine făcută dacă menționează și ce nu este acel business. În acest fel nu pierzi timp și energie urmărind indicatori mai puțin importanți.
  • Discută cu cei implicați – în primul rând, trebuie știut că aproape niciodată nu faci analytics pentru analytics, ci pentru a optimiza alte activități din organizație. Astfel, fiecare dintre cei afectați poate fi interesat de alte obiective, dar așa cum alegi key indicators, la fel trebuie să alegi și key stakeholders cu care să colaborezi cel mai strâns pe durata proiectului.

    Află ce probleme văd ei și cum crede fiecare că ar putea fi rezolvate, precum și ce au încercat până acum; nu te aștepta să primești soluțiile pe tavă, dar vei obține niște informații și contextul pentru ce ai de făcut în continuare.
  • Verifică ce date sunt disponibile – sunt organizații care strâng de mult timp date și altele care nici nu s-au apucat. Pot fi mai multe surse de date în aceeași companie, dar nu toate la fel de bune. Altele sunt corecte, dar nu sunt complete. Nu trebuie să alegi indicatorii care sunt ușor de măsurat, ci pe cei care sunt cei mai utili pentru dezvoltarea ulterioară, însă e bine să știi pe ce te poți baza și de la ce pleci.
  • Alege cea mai bună prezentare a informațiilor – chiar dacă folosești un dashboard, în cadrul lui ai la dispoziție mai multe moduri în care poți afișa datele; de ordinea și felul în care le afișezi depinde modul în care sunt „citite” sau chiar analizate pentru deciziile ulterioare.

Micul dejun este doar începutul zilei. Oricât de bine ar fi făcut, el nu face decât să te pregătească pentru restul zilei.

Același este și rolul briefingului făcut dimineața. Dacă singura activitate de analytics a zilei este să consulți evoluția indicatorilor pentru perioada anterioară, ai irosit ce era cel mai important. Analytics trebuie să ducă la decizii mai bune, bazate pe date, iar pentru asta e nevoie de ceva mai mult efort. Succes!

Despre autor:

gabi-nistoran-guest-post-canopyGabi Nistoran are o experiență de peste 8 ani în marketing online. A lucrat în agentii online de top și in-house, pe unele dintre cele mai mari conturi din piață, precum eMAG, L’Oreal, miniPRIX, Vodafone, VISA, BCR, Doncafé, Flanco, Autovit.ro, Plafar, Pagini Aurii, Novensys sau BullGuard. În prezent, este Senior Web Analytics Manager la o companie care activează pe piața globală. 
Gabi este un promotor al marketingului eficient și măsurabil, inclusiv prin articolele publicate pe web-analytics.ro.

Digital Bloom ediția a VI-a

Deschide chat
Bună! Am nevoie de mai multe informații
Bună 👋
Cu ce vă pot ajuta?
×

Monthly catch-up Newsletter